妄想展示室:「矛と盾」

マーミット編:肩を回そう
Tutorial for MARMIT body: More posable shoulder joint

まえおき
Introduction

 マーミットボディの肩関節は球体と左右スイングの2重関節になっています。ところが、球体関節側の軸の出口が狭いため可動域がほとんど無く、実際には前後回転と左右スイングしか出来ません。また、球体関節を支える胴体側の受けが緩いため関節強度も低いです。この部分に手を加えることで肩をすくめる、落とすといった動作が可能になります。
A shoulder joint of MARMIT body is double joint (ball and swing). But, it can move limited region because the joint hole of body is too small.

<材料および工具>
Tools and materials

<関節調整L1>
Level 1: Adjustment of shoulder joint

 上体のねじを全て外して分解します。肩関節内部の受けを見ると、成型上の理由からか前後とも一番奥が1段引っ込んでいるので、ここにゴムシートを張り付けます。困ったことに関節受けの大きさも左右でちょこっとづつ違うので、関節軸と仮組みを繰り返してお好みの強度に調整して下さい。
1) At first, remove all the screws of the upper body and decomposes it.
2) Cut rubber sheet to fit the innermost wall of socket of shoulder joint, and glue it. This rubber add more friction to the joint.
3) Reassemble upper body and arm. I think you need some adjustment to size of socket (or the joint ball),

lv1-1
  •  関節強度が出たら、一旦上体パーツのみを組み立て直します。
  •  肩関節軸の出る穴が角ばった形状になっている(ノーマル状態ではここで関節強度が出ています)ので、デザインナイフで丸く広げてやります。周囲の「へり」も一緒に削ってやれば肩を自在に回すことが出来るようになりますが、見た目との兼合いもあるのでやり過ぎには気を付けましょう。あとは元通りに上体を組み直して完了です。
  • 4) Decompose upper body again, and reassemble body part only.
    5) Extend hole of shoulder joint with knife and file. More extension is more movable. but never too much.
    If you need, Carve armpit to body part.
    6) Finally, reassemble body completely.

<関節調整L2(肩関節分離)>
Level 2: Replace half of shoulder joint to ball-joint

 着替え、さらなる追加工などのために肩関節を球体を生かしたまま分離可能にしたい場合は以下を参考にして下さい。
If you need change a shoulder joint to removable for maintenance (include change clothing), please refer to the following.

lv2-1
  •  L1同様に上体を分解します。今回は肩関節の球体側を市販部品に置き換えますが、胴体内部の受けは知る限りどの部品にも合わない中途半端な径ですので、リューターで受けの内径を広げます。
  • 1) At first, remove all the screws of the upper body and decomposes it.
    2) Extend size of socket of shoulder joint with Leutor or gouge. This method replace the shoulder joint to retailed ball-joint. But default size of the socket is not fit to any type.
    If you need it, you can use rubber sheet the same as Level 1.
lv-2
  •  ここに埋め込む球体ですが、現在肌色の球体ポリキャップで大径のものが無いため強度と入手性優先で普通のボールジョイントを使うか、色と作業性優先でボークスの肌色ABSパーツを使うかの選択になります。
  •  ボールジョイントを使用する場合、軸を切り飛ばしてから切断面に当たりを取ってピンバイスで穴を掘ります(貫通)。材質上かなり掘りづらいので注意して下さい。
  •  ABSパーツの場合一番大きい球体を使用します。この場合強度保持にL1同様ゴムシートを併用したほうが良いでしょう。
  •  あとはL1同様に関節軸穴と周囲を成型して組み立て直します。球体の穴が外に見えていることを確認しておいて下さい。
  • 3) Adjust shape of ball-joint.
    You can select two model. More friction and easy to buy - KOTOBUKIYA's. Fitting color and easy to work - Volks's.
    If you select KOTOBUKIYA, cut off the shaft of joint and drill a through hole of 3mm diameter to it.
    If you select Volks, use biggest ball from parts set, and work same as KOTOBKIYA's.
    4) Adjust the joint hole. Look 5) of Level 1.
    5) Assemble the upper body completely, but use ball-joint of 3) to substitution of arm. check dirction of ball. (set the hole of ball and body to straight.)
lv2-3
  •  腕側の関節軸を削って、新しい関節球に合う太さの棒状にします。一体成型パーツをほぼ中心まで削ってしまうので状況によっては内部の引け穴が出て来るかも知れませんが、強度低下の原因になるのでなるべくパテ等で埋めるようにして下さい。
  •  出来た腕を先ほど組み立てた上体にはめ込んで完成です。
  • 6) Adjust shape of joint of arm. Carve ball section to cylindrical shape. (3mm diameter)
    Maybe you'll find a bubble. You need fill it with patty because it makes breakable.
    7) Finaly, assemble arm and body.